Veel ondernemers lijken het zeker te weten: als je veel bezoekers naar je website trekt, dan zullen de verkoopcijfers vanzelf stijgen. Hoewel een hoog bezoekersaantal op je website zeker kan bijdragen aan de gewenste groene cijfertjes, moet je hier niet op blindstaren. Als de bezoekers namelijk niks op je website kopen of geen gegevens achterlaten, dan zijn al je marketinginspanningen eigenlijk voor niks geweest. Hard, maar waar. Wat je nodig hebt is een converterende website. Hoe fix je dat? Dat leggen we je uit in dit blog. Tip 1: Het designWat is het eerste wat je ziet als je op een website komt? Het design. Dat is dan ook de eerste mogelijkheid om de aandacht van je potentiële klanten te trekken. Een fraai design met goed beeldmateriaal zorgt voor een hogere conversieratio. Let wel op: design is een vak. Je kan natuurlijk zelf aan de slag gaan en experimenteren met formats, maar we kunnen ook zeker aanraden om je bedrijfswebsite laten maken door een internet marketing bedrijf. Zij weten namelijk welke elementen nodig zijn om de conversie op te schroeven. Vaak gebruiken zij daar allerlei theoretische handvatten uit de neuromarketing voor. Tip 2: De tekstTegenwoordig is de aandachtsspanne van de gemiddelde koper niet erg lang. Pas daar dus ook je teksten op aan. Een website waarop je na een paar seconden nog niet weet wat er aangeboden wordt, valt écht af. Natuurlijk moet je op je website ook achtergrondinformatie kunnen bieden, maar zorg dat het belangrijkste eerst zichtbaar is. Door slim gebruik te maken van titels, korte zinnen en prominente plaatsing van teksten kan je een hoop goeds doen voor de conversie op je website. Tip 3: SnelheidOok dit hangt samen met het korte moment van aandacht dat de meeste mensen hebben. Hoe trager jouw website, hoe sneller bezoekers afhaken. Je kan de wachttijden beperken door de grootte van de media op de website te reduceren, maar bijvoorbeeld ook door het aantal plugins te beperken. Veel mensen laten, al dan niet bewust, een hoop ongebruikte plugins draaien op de website. Dat heeft vaak onbedoeld een negatief effect op de snelheid van de website. Tip 4: Mobiele websiteEen heel groot deel van het webverkeer vindt plaats via het pocketsized apparaatje wat bijna iedereen dagelijks op zak heeft: de mobiel. Waar veel ondernemers echter geen rekening mee houden is dat de formaten van een mobiele site volledig verschillen. Sommige builders en templates zorgen automatisch dat dit in orde is, maar veel ook niet. Het is voor een goede conversie belangrijk om dit te testen en waar nodig aan te passen. |